9 Maddede Öfke Kontrolü
18 Ocak 2018
Kayıp ve Yas
29 Mayıs 2018

Tükenmişlik Sendromu ve Önlemenin Yolları

Tükenmişlik, bireyin aşırı strese maruz kalması sonucu ortaya çıkan, fiziksel, ruhsal ve zihinsel olarak kendisini güçsüz ya da bitkin hissetmesi olarak tanımlanabilir. Hayatın getirdiği zorluklarla mücadele etmekte ve hem kendisinin hem de çevresinin (aile, iş, sosyal çevre) beklentilerini karşılamakta güçlük çekmesi sonucu uzayan stresle birlikte kişinin hayata olan motivasyonunun bozulmasıdır. Tükenmişlik sendromu genelde depresyonla birlikte görülmektedir.

Tükenmişlik Sendromu Belirtileri

  • Yorgunluk
  • Uyku problemleri
  • İştah kaybı
  • Dikkati yoğunlaştırmada ve yapılan işe konsantre olmada güçlük
  • Kalp ağrısı ya da kalp çarpıntısı ve nefes darlığı hissetme
  • Baş ağrıları ve baş dönmesi
  • Sürekli kaygı hali ve depresyon belirtileri
  • Sürekli ajite ruh hali, sinirlilik
  • Öfke patlamaları

 

Tükenmişlik Sendromunu Önlemenin Yolları

  • Programlı bir şekilde çalışmak: Günlük ya da haftalık çalışma programları yaparak düzeni sağlamış olursunuz. Bu düzen size zamanı nasıl kullanmanız gerektiğini öğretir ve kendinizi sıkışmış hissetmezsiniz.
  • Eve iş götürmeyin: İş yerinde yetiştiremediğiniz işlerinizi eve götürmeyin. İş yükünüzü mesai saatleri içerisinde bitirebilecek şekilde planlayın.
  • Yeteneklerinizin üstüne çıkmaya çalışmayın: Yeteneklerinizin farkına varın ve bu yeteneklerinizin üstünde size verilen işleri yapamayacağınızı düşünüyorsanız “hayır” demelisiniz.
  • Sosyal medyadan belli bir süre uzaklaşmak: İşle ilgili maillerinizi ve mesajlarınızı mesai saatleri dışında ve özellikle hafta sonu kontrol etmeyiniz. Ayrıca sürekli olarak instagram, twitter ve facebook gibi sosyal medya kanallarından günün belli saatlerinde uzak kalınız. Örneğin; ailece yemek yerken veya arkadaşlarınızla kafede otururken bu gibi şeylerle ilgilenmeyin. Hatta mümkünse tamamen hayatınızdan çıkartın.
  • Kendinize zaman ayırın: Hayat sadece çalışmaktan ibaret değildir. Kendinize ve keyif aldığınızı aktivitelere mutlaka zaman ayırın. Sinema, tiyatro, spor, vb. nelerden hoşlanıyorsanız o aktiviteleri iş yaşamına feda etmeyin.
  • Stresten uzak kalmaya çalışın: Mutlaka spor yapın. Haftada birkaç gün yapılan spor sizi rahatlatacaktır. Ayrıca nefes ve kas egzersizleri de sizin stres yaşamanızı engeller.
  • Uyku ve beslenmenize dikkat edin: Sağlıklı bir uyku ertesi güne daha zinde uyanmanızı sağlayacaktır. Bu da sizi günlük yaşamınıza motive edecektir. Ayrıca stres düzeyini yükseltebilecek çay, kahve ve benzeri kafeinli içeceklerden uzak durun. Fast food yerine daha sağlıklı besinler tercih edin. Yemeğinizi zaman aralıklarına sıkıştırmadan tadını çıkartarak yiyin.
  • Tatile ve dinlenmeye zaman ayırın: Yıllık izinlerinizi kullanın ve hatta mümkünse ücretsiz izine ayrılarak arada bir kendinize tatil programları yapın.
  • Mücadele etmekte güçlük çektiğinizi düşünüyorsanız mutlaka bir uzmandan destek almayı ihmal etmeyin.

Uzm. Klinik Psikolog Uğur Şentürk

 

 

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir