7 Maddede Aile İçi İletişim
5 Eylül 2017
9 Maddede Öfke Kontrolü
18 Ocak 2018

Çocuklarda Korku ve Korkuyu Aşmanın Yolları

Korku herhangi bir tehlikenin varlığı ya da ortaya çıkma ihtimalinden doğan bir duygudur. Bütün insanlar doğumdan ölüme kadar bir takım tehlikelerle karşılaşır ve korku hissi insanları bu tehlikelerde korur. Yani aslında bizi tehlikelere karşı koruması nedeniyle bu olması gereken bir histir.

Hayatı yeni tanımaya çalışan, çevresini ve insanları yeni keşfetmeye başlayan çocuklarda korku hissinin olması da çok doğaldır. Ebeveynler bu durumda olan çocuklarına karşı oldukça dikkatli davranmalıdır. Çünkü yapılacak yanlış yaklaşımlar bu korkuların kalıcı hale gelmesine ve uzun yıllar sürmesine neden olabilir.

 

Çocuklarda Görülen Bazı Korkular

Her yaş döneminde farklı farklı korkular yaşanabilmektedir. Bunlardan bazılar aşağıda belirtilmiştir.

  • Yalnızlık/Terkedilme Korkusu
  • Ölüm Korkusu
  • Kaybetme Korkusu
  • Karanlık Korkusu
  • Hayali Korkular (Canavar vs.)
  • Yeni Tanıdığı Kişilere Karşı Korku
  • Hayvan Korkusu
  • Sosyal Ortamlarda Bulunma Korkusu
  • Ani Ses ve Gürültü Korkusu

 

Ebeveynlerin Dikkat Etmesi Gereken Durumlar

Ebeveynler çocuklarının yaşamış olduğu korkulara karşı yardımcı olmalıdır. Yalnız yardımcı olmak isteyen ebeveynler bazen hata yapabilirler ve bu hatalar çocukların yaşamış olduğu korkuyu besleyip güçlendirebilir. Bu yüzden anne – babaların dikkat etmesi gereken birkaç husus vardır.

  • Çocuğun Korkularını Ciddiye Alın: Çocuğun korktuğu durum ya da nesneler olabilir. Aile üyeleri çocuğu cesaretlendirmek “Bundan mı korkuyorsun?”, “Bunda korkacak ne var?”, “Hadi artık sen kocaman oldun korkma” gibi yanlış cümlelere kullanılmamalıdır.

 

  • Zorlamayın: Diyelim ki çocukta karanlık korkusu var. Ebeveynler çocuğu korkuyla mücadele edebilmesi adına onu karanlıkta kalmaya zorlarsa hatalı davranmış olur. Özellikle yatış saatlerinde çocuğun yattığı odadaki ışıklar zorla kapatılmamalı ve çocuk karanlığa maruz bırakılmamalıdır. Bu durum sistematik bir şekilde uygulanmalıdır. Örneğin; ışıklar tamamen kapatılmadan önce çocukla anlaşılarak bir süre gece lambası kullanılabilir.

 

  • Korkuyu Beslemeyin: Çocuğun özellikle çevresini ve insanları keşfetme döneminde ona sürekli olarak etrafın tehlikeli olduğunu belirten ifadelerden kaçının. “Dikkat et düşersin”, “Yalnız başına gitme korkarsın.”, “Orası karanlık bak haberin olsun.” Gibi ifadelerle muhtemel olarak yaşanacak korkunun beslenmesi doğru değildir.

 

  • Korkutma Yoluyla Uyarmayın: Çocuklar istemediğiniz bir şeyi yaptığında ya da herhangi bir hata yaptığında onu korkutarak uyarmayın. “Seni bırakırım”, “Senin annen – baban olmam.” “Sokakta kalırsın.”, “Bak amca sana kızar.” Vs. gibi uyarılar çocuğu korkutur ve özgüven eksikliğine neden olabilir.

 

  • Kıyaslamayın: Hiçbir konuda kıyaslanmaması gereken çocuklar cesaretleri konusunda da kıyaslanmamalıdır. “Bak Ayşe hiç korkuyor mu?” “3 yaşında çocuk karanlıkta kalabiliyor sen kalamıyorsun” vs. gibi kıyaslamalar doğru değildir.

 

  • Hikayelere, Dizilere ve Filmlere Dikkat Edin: Çocukların yanında korku ve endişeye neden olabilecek konuları konuşmayın. Bazen büyükler bir araya geldiğinde daha önce yaşamış oldukları gerçek veya metafizik dünyaya ait öykülerini paylaşabilirler. Bunlar çocuğun hayal dünyasında canlanarak korkuya neden olabilir. Ayrıca televizyonda çocukta gerilim yaratacak film ve diziler çocukla aynı ortamda izlenmemelidir.

 

  • Sabırlı Olun: Çocuğunuza korkularına karşı destek olun. Bu destek esnasında kendisinden yorulduğunuzu ve bıktığınızı hissedecek davranışlardan ve sözlerden uzak durun. Sabırlı bir şekilde bu süreçte onun hep yanında olduğunuzu hissettirin.

 

 

Psikolog Uğur ŞENTÜRK

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir