Çocuklarda Korku ve Korkuyu Aşmanın Yolları
14 Eylül 2017
Tükenmişlik Sendromu ve Önlemenin Yolları
29 Mart 2018

9 Maddede Öfke Kontrolü

Öfke yaşanan herhangi bir olay ya da duruma karşı insanların vermiş olduğu duygusal bir tepkidir. Zannedildiği kadar kötü bir duygu olmayan öfke aslında yaşanması gereken bir duygudur. Çünkü bu duygu bireyi dışarıdan gelecek olan maddi – manevi tehlikelere karşı muhafaza etmektedir. Ancak kontrolsüz olarak verilen öfkeli davranışlar hem kişinin psikolojik seyrini hem de problem yaşanan durumu olumsuz yönde değiştirebilir. Dolayısıyla öfke, aslında bireyin ruh dünyası için olumlu ya da olumsuz etkilere sahip olabilmektedir. Peki bu durumu olumlu bir şekilde kullanmak için neler yapılabilir.

  • Kızdığınız zaman hemen sözlü ve davranışsal tepkiler vermeyin. Bu durum bazen pişmanlıkla ve onarılması güç durumlarla sonuçlanabilir.
  • İletişim halinde olduğunuz insanlarla nazik ve kibar konuşmaya özen gösterin. Karşınızdaki kişiye açıklama yapması için fırsat verin. Eleştiriye açık bir biçimde dinleyin ve hemen savunma yapmayın.
  • Olumlu içsel konuşmalarla kendinize telkinde bulunun: “Sakin ol”, “Bağırmadan, vurmadan, kırmadan da bu problemi çözebiliriz.”, “Rahatlamaya çalış.” Vs. gibi kendinizi sakinleştirecek ifadeler kullanın.
  • Keskin ve bağlayıcı ifadelerden kaçının. “Her şey mahvoldu”, “Bu sorun asla çözülmeyecek.”, “bu adam hep böyle hiç değişmeyecek.”, “Bu sorun konuşularak çözülemez” gibi cümleler sizi sakinleştirmek yerine daha gerilmenize ve öfkelenmenize neden olur.
  • Çözüme odaklanın. Yaşamış olduğunuz iletişimde ya da durumsal herhangi bir olayda haklı, haksız, suçlu, suçsuz, cezalandırma vs. gibi faydası olmayacak davranışlar yerine öfkenizi sorunu çözmeye yönelterek işlevsel hale getirin.
  • Gerekirse ortamınızı değiştirin. Bazen meselenin yaşanmış olduğu ortam dahi sizi öfkelendirebilir. Böyle durumlarda özellikle mümkünse açık alana çıkarak ortamınızı değiştirin.
  • Nefes ve kas egzersizleri gibi sizi rahatlatacak bir takım egzersizler yapın.
  • Sosyal destek alın. Sizi öfkelendiren konuyu sizi dinleyebilecek başka bir kişiyle konuşarak paylaşımda bulunun.
  • Profesyonel destek alın. Öfke kontrolü sağlamakta güçlük yaşıyorsanız mutlaka bir psikologdan profesyonel bir destek alın.

      Uzm. Psk. Uğur ŞENTÜRK

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir